EVauto.pl > Blog

Auto elektryczne z USA – Czy warto?

Lipiec 19, 2018 / 0 Comments / Blog
Samochody elektryczne z USA - czy warto ?

Auto elektryczne z USA – Czy warto?

Wiele osób staje przed ciężkim wyborem zakupu elektrycznego auta. Czy warto takie auto sprowadzić z za oceanu? Postaram się opisać wszelkie wady i zalety importu auta elektrycznego z USA na bazie Nissana Leafa.

Nissan Leaf jest jednym z najlepiej sprzedających się aut elektrycznych. Pierwsza wersja Nissana zadebiutowała na rynku już w 2011r. Auto zdobyło prestiżowy tytuł auta roku 2011. W 2013 „Liść” przeszedł gruntowny lifting układu napędowego dzięki temu jego zasięg zwiększył się do realnych 150km. W roku 2016 zaczęły pojawiać się pierwsze auta z większą baterią, dzięki której Leaf przejeżdżał już 200km. W roku 2018 do sprzedaży została wprowadzona druga odsłona Nissana Leafa.

 

Rynek amerykański jest bardzo szybko rozwijającym się rynkiem samochodów elektrycznych. Nissan Leaf zdobył tam bardzo duże uznanie wśród kierowców i jest bardzo chętnie kupowanym autem na prąd.  Dzięki ogromnemu zainteresowaniu tym autem, znajdziemy ich ogromny wybór na rynku wtórnym. Aut jest cała masa i u osób prywatnych jak i u dealerów. Możemy zdecydować się na zakup auta bezwypadkowego jak i pojazdu po lekkiej szkodzie który z łatwością naprawimy, ale możemy na tym sporo zaoszczędzić. Rynek w USA jest bardzo mocno uporządkowany. Historię każdego auta poznamy dzięki raportom CARFAX. Jeżeli w przeszłości w aucie była szkoda z pewnością w raporcie jest o tym informacja. Jest to niewątpliwa zaleta, niestety na rynku europejskim nigdy do końca nie wiemy jaką przeszłość miało nasze auto. W USA bardzo wiele aut można znaleźć w ofercie firm leasingowych. Samochody mają znaną historię i zwykle są w bardzo dobrym stanie. Ceny Nissanów Leaf w ostatnim czasie regularnie spadają i ich zakup jest co raz bardziej opłacalny.

 

Oczywiście są różnice między Nissanem produkowanym na rynek amerykański a w tych na rynek europejski. Zwykle auta z za oceanu są lepiej wyposażone. Praktycznie w standardzie są podgrzewane fotele, tylna kanapa i kierownica. Jest to bardzo ważny element wyposażenia pojazdu szczególnie zimą. Ogrzewanie kabiny wiąże się z dużym poborem energii elektrycznej z akumulatorów trakcyjnych i w skrajnych przypadkach zasięg auta potrafi spać nawet do 70km. Jeżeli chcemy zwiększyć zasięg warto zmniejszyć temperaturę w kabinie i dogrzewać się fotelem oraz kierownicą. Jest relatywnie ciepło a zużycie energii na ogrzewanie dużo mniejsze.

 

W znakomitej większości Nissany z USA posiadają obsługę ładowarek 6.6kW oraz złączę CHAdeMO nawet w najniższych wersja wyposażenia czyli S(Visia). Niestety wsparcie dla ładowania 6.6kW w Europie nie jest standardem nawet w najwyższych wersjach wyposażenia. Większość punktów ładowania są to miejsca ze złączem Type 2 gdzie przy wykorzystaniu odpowiedniego przewodu możemy podłączyć auto i naładować je do pełna w ok. 3-4 godziny. Bez wsparcia dla ładowania 6.6kW zajęłoby to blisko 8godzin. Oczywiście można również znaleźć stację ładowanie CHAdeMO gdzie do 80% naładujemy auto w 30minut.

 

Na pewno na plus trzeba zaliczyć aspekt cenowy oraz dostępność. Dobrze wyposażone, bezwypadkowe auto z niewielkim przebiegiem można kupić taniej niż odpowiednik europejski, mając przy tym sto procent pewności co do jego historii. Trzeba oczywiście porównać auta takie same czyli bezwypadkowe, z małym przebiegiem oraz w autach europejskich nagminne bez leasingu baterii. 

Przywileje aut elektrycznych

Nie można zapomnieć tutaj o drobnych wadach amerykańskiego Leafa. Brak możliwości uruchomienia nawigacji w wyższych wersjach wyposażenia auta. Niestety amerykańskie radia nie współpracują z kartami z mapami europejskimi. Jedynym rozwiązaniem jest doprogramowanie do auta całego panelu nawigacji wraz z oryginalną kartą SD, ale jest to dość kosztowna operacja. Niestety w aucie nie zadziała również system Carwings czyli zdalne sterowanie autem za pomocą naszego telefonu.

W Leafie należy dostosować światła do wymogów polskich, w Nissanie jest to stosunkowo prosta operacja i jej koszt oscyluje w okolicach 1000zł, niezależnie czy z przodu są światła LED czy zwykłe halogeny.

Największą obawą wielu ludzi jest brak gwarancji na akumulatory. Przy autach importowanych z USA nie jest ona respektowana w Europie. Awaryjność akumulatorów w naszym klimacie jest bardzo niska, jest on bardzo przyjazny dla ogniw w Leafie. W ciepłych miejscach w USA problem z akumulatorami występuję przy większych przebiegach i zużywają się one szybciej. Wybierając auto w USA trzeba zwrócić uwagę na stan baterii żeby w Polsce nie było rozczarowań.

Nie można zapomnieć o tym że w aucie produkowanym na rynek amerykański są pewne zmiany dotyczące części zamiennych auta. Można je bez problemu kupić w Polsce na rynku wtórnym, jednak jeżeli chcemy mieć część nową a element z auta europejskiego nie pasuje trzeba importować daną część bezpośrednio z USA.

 

Podsumowując, kupując Nissana Leafa w USA zyskujemy auto dobrze wyposażone, z obsługą ładowarek, tańsze i z pewną historią również serwisową. Jednak musimy się pogodzić z faktem braku gwarancji, oraz niedziałającej nawigacji i Carwingsa oraz uzbroić się w cierpliwość w przypadku braku odpowiednich części do naszego samochodu. Należy jednak pamiętać że aut elektrycznych w USA jest coraz więcej, jest w czym wybierać. Be przeszkód można wybrać odpowiedni kolor i wyposażenie które zadowoli każdego.

Przywileje samochodów elektrycznych 

Lipiec 19, 2018 / 0 Comments / Blog
Przywileje aut elektrycznych

Przywileje samochodów elektrycznych 

 

#1

11 stycznia weszła w życie długo zapowiadana ustawa o elektromobilności. Dzięki czemu właściciele aut elektrycznych będą mogli skorzystać z dodatkowych przywilejów. Jednym z nich jest możliwość poruszania się buspasami. Ustawa jest nadrzędna jednak każde miasto może zdecydować o minimalnej ilości osób znajdujących się w aucie. Do tego w każdym mieście zgodę wyrazić musi zarządca drogi. Ustawa obowiązuje do 1 stycznia 2026r

 

#2

W ustawie jest także powiedziane, że właściciele aut elektrycznych nie muszą płacić za korzystanie ze stref płatnego parkowania. Pracując w centrum 8 godzin dziennie trzeba uiścić opłatę ok 26 zł . Jest to więc duża oszczędność w skali roku. Darmowe parkowanie nie dotyczy aut typu plug-in

 

#3 

Akcyza ma przestać obowiązywać na auta elektryczne. Klasyczne hybrydy( auta HEV) nie są objęte tą ustawą. Ze zwolnienia z akcyzy będą mogli jedynie skorzystać właściciele aut elektrycznych i plug-in. Jednak przepis ten wejdzie w życie dopiero kiedy zostanie podpisany przez Komisje Europejską. 

 

Jaka jest akcyza na samochody elektryczne i hybrydy plug-in?

 

Gdyby zwolnienie z akcyzy weszłoby w życie to najwięcej oszczędzą Ci którzy chcą kupić auto plug-in z silnikiem powyżej 2.0l ponieważ wartoś akcyzy dla takich aut to 18.6% a tego byśmy nie zapłacili. Na auta elektryczne i plug-in z silnikiem do 2l akcyza wynosi 3.1% 

 

 

Polska nie jest krajem, który chętnie współpracuje z Unią Europejską dlatego temat akcyzy może się przeciągnąć. Na dodatek: jeśli decyzja będzie negatywna, to temat zwolnienia z akcyzy całkowicie wygaśnie. 

 

Zobacz także: Jako rozpoznać rodzaje ładowarek w Nissan LEAF?

Nissan Leaf – czy auto ma pompę ciepła ?

Lipiec 19, 2018 / 0 Comments / Blog
jak rozpoznać pompe ciepła

W Nissanach Leaf od roku 2013 montowana jest pompa ciepła która pozwala ograniczyć zużycie energii na ogrzewanie, dzięki temu możemy zwiększyć zasięg naszego Liścia.  W podstawowych wersjach Leafa do ogrzewania służy grzałka elektryczna, dość długo (jak na auto elektryczne) rozgrzewa kabina zużywając przy tym duże ilości energii. Kupując auto i chcąc jeździć nim komfortowo w zimniejsze dni warto znaleźć pojazd który będzie wyposaży w ten ważny element. Warto pamiętać jednak że pompa ciepła sprawnie działa w zasadzie w temperaturach do -5st.C poniżej tej temperatury będzie wspomagana grzałką elektryczną.

Przed zakupem należy  dokładnie sprawdzić czy auto jest wyposażone w pompę ciepła. Wielu handlarzy nie ma o tym pojęcia i wpisuje to w listę wyposażenia. Jeżeli nie mamy zbyt dużej wiedzy na ten temat możemy dać się oszukać. Czy auto posiada pompę widać na pierwszy rzut oka, trzeba tylko wiedzieć gdzie patrzeć. Poniżej dwa zdjęcia, auta z pompą oraz bez niej. Po lewej stronie komory silnika(patrząc od przodu auta) są rurki klimatyzacji w aucie w którym jest tych rurek więcej, jest pompa ciepła.

Dla ułatwienia, pompa ciepła jest w autach po 2013 rok w wersjach: USA: SV, SL oraz Europa: Acenta i Tekna

 

JEST POMPA CIEPŁA

jak rozpoznać pompe ciepła

 

 

BRAK POMPY CIEPŁA

Jak rozpoznać rodzaje ładowarek w Nissanie Leaf

Lipiec 19, 2018 / 0 Comments / Blog
Jak rozpoznać rodzaje ładowarek w Nissanie Leaf

Każdy kupujący Nissana Leaf-a staje przed dylematem jak rozpoznać jakie rodzaje ładowarek mamy w wybieranym przez nas aucie elektrycznym. W Nissanie możemy mieć 3 rodzaje ładowania

 

Dostępne przez port TYP1:

Ładowanie dostępne w każdym aucie o szybkości  ładowania 20km/h[i] (3.3kW)

Opcjonalnie ładowarka szybsza o maksymalnej szybkości  ładowania 40km/h (6,6kW)

 

Dostępne przez port CHAdeMO:

Złącze do szybkiego ładowania, tutaj dużo zależy od stacji ładowania i szybkość ta może wynieść nawet do 220km/h (50kW) czyli auto do 80% naładujemy w 30min.

Jak rozpoznać rodzaje ładowarek w Nissanie Leaf

[i] Prędkość ładowania auta tj. ile kilometrów zasięgu, przybędzie w godzinę ładowania.

 

Jak rozpoznać czy wybierane przez nas auto ma poszukiwaną przez nas możliwość ładowania:

Auto przed 2013rokiem mogły mieć ładowanie 3.3kW oraz złącze CHAdeMO. W wersji przed liftingiem nie było obsługi ładowania 6.6kW. Jedyną opcją aby zweryfikować czy auto posiada złącze CHAdeMO jest zajrzenie pod klapkę ładowania.

Jeżeli chodzi o auta po liftingu czyli po 2013 roku, to tutaj należy podzielić n auta z rynku europejskiego i na samochody z USA.

Auta z USA:

 

Model S czyli najniższa wersja wyposażenia z małym ekranem i na stalowych felgach. Jeżeli auto nie ma złącza CHAdeMO nie posiada również obsługi ładowania 6.6kW. W USA był to jeden pakiet i te opcję nie występowały osobno. Jeżeli pod klapką ładowania widzimy złącze CHAdeMO to znaczy że obsługa ładowania 6.6kW również występuje.

 

Wersja SV czyli wersja na 16 calowych felgach aluminiowy, welurowe siedzenia i dotykowy ekran na konsoli środkowej. W tych wersjach,  wsparcie dla ładowania 6.6kW było w standardzie ale złącze CHAdeMO już nie. Złącze CHAdeMO występuje w pakiecie razem ze światłami LED. Czyli jeżeli auto ma LED-owe światła przednie musi posiadać również CHAdeMO. Jeżeli trafiliśmy na auto z USA z LED-ami ale bez CHAdeMO to powinno zwrócić to naszą uwagę.

 

Wersja SL czyli wersja ze skórzanym wykończeniem siedzisk i na 17 calowych aluminiowych felga. Tutaj sytuacja wygląda identycznie jak w wersji SV. Takie same pakiety, czyli złącze CHAdeMO i światła LED idą w parze. Obsługa ładowarek 6.6kW w standardzie.

 

Jeżeli chodzi o auta europejskie, tutaj pakiety oraz opcję dodatkowe były różne w zależności na jaki rynek było produkowane auto. Ciężko określić wyposażenie w ładowarkę na pierwszy rzut oka. Jeżeli chodzi o CHAdeMO to sprawdzimy to oczywiście podnosząc klapkę ładowania, jednak z 6.6kW nie jest już tak prosto. Uniwersalnym testem jest uruchomienie auta i ustawieniu na wyświetlaczu czasu ładowania auta. Możemy mieć cztery różne ekrany:

Europa bez wsparcia dla 6.6kW

Europa bez wsparcia dla 6.6kW

 

 

Europa z ładowaniem 6.6kW

 

USA bez wsparcie dla 6.6kW

USA z ładowaniem 6.6kW
USA z ładowaniem 6.6kW

Chcesz abyśmy pomogli wybrać idealne auto dla Ciebie?

Skontaktuj się